دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

تولید کننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

تولید کننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

چرا پرورش کبک !!!

دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶ ب.ظ

چکیده مطالب

  • کبک و هدف از پرورش آن
  • ویژگی های کبک
  • زیستگاه کبک
  • جایگاه پرورش کبک
  • رعایت چه نکاتی برای راه اندازی مزرعه کبک لازم است ؟
  • آیا پرورش کبک توجیه اقتصادی دارد ؟
  • نیازهای تاسیساتی یک واحد پرورش کبک
  • هزینه تولید یک کیلو گوشت کبک چگونه برآورد می شود؟

کبک و هدف از پرورش آن

قبل از هر چیز بهتر است برای پرورش کبک هدف مشخصی در نظر گرفته شود. دعوت می کنم سه هدف مهم که در پایین به آن اشاره شده، برای این امر در نظر بگیرید.
پرورش کبکی که تولید مثل می کند، تولید جوجه یک روزه و پرورش کبک های نیمچه گوشتی کبک داران، جوجه های یک روزه را با تعیین جنسیت شان، به نسبت سه کبک ماده با یک کبک نر که ۵ الی ۶ ماهه و تا حدودی نیمچه گوشتی ( نیمچه تخمگذار ) هستند و نیز کبک هایی که تولید مثل می کنند را برای فروش به بازار عرضه می کنند.

کبک و هدف از پرورش آن

برای تحقق هدف تولید جوجه یک روزه، باید گله مادر را پرورش داد. کبک های مادر وقتی به سن بلوغ می رسند شروع به جفت گیری کرده و تخم می گذارند. روزی سه بار تخم ها را باید جمع آوری کرد و بعد از ضد عفونی کردن در انتظار ورود به دستگاه جوجه کشی در جایی مخصوص نگهداری کرد. پس از گذشت ۲۴ روز جوجه ها در دستگاه جوجه کشی سر از تخم بیرون می آورند و می توان آنها را به عنوان جوجه یک روزه به کسانی که در کار پرورش کبک هستند، فروخت. پرورش دهندگان هم به دنبال هدف سوم خود که نگهداری جوجه های یک روزه تا بلوغ فیزیکی ۱۲ تا ۱۴ هفته می رسانند و کبک های پروار را به کشتارگاه ها می فرستند.

ویژگی های کبک

وزن این پرنده در حالت پرورشی معمولا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم است و در حالت طبیعی کبک نر بالغ ۵۱۰ تا ۸۰۰ گرم و کبک ماده از ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم تغییر می کند. اندازه تقریبی آنها ۳۱ تا ۳۵ سانتی متر است که معمولا جنس نر بزرگتر است ولی ترکیب رنگ پرهایشان در قسمت بالای بدن به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری و زیر شکم شان زرد رنگ است. یک خط سیاه از قسمت جلوی سرشان شروع می شود و از کنار چشم ها و گردن رد شده و در قسمت بالای سینه با جدا کردن سر و سینه تمام می شود.

پهلوی کبک به رنگ سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید است و رنگ شاه بلوطی پرهای انتهای بال های است. کنار پلک ها، ساق و پا و منقار کبک بومی ایرانی صورتی رنگ یا قرمز سیر است.در قوزک پای کبک نر، معمولا چیزی شبیه به یک سیخک کوچک به چشم می خورد که این مشخصه آن را از جنس ماده، متمایز می کند. رنگ کبک هایی هم که به سن بلوغ نرسیده اند، خاکستری و قهوه ای است. جالب است بدانید که در طبیعت رنگشان با توجه به موقعیت جغرافی که در آن زندگی می کنند، با اندک تغییراتی مواجه می شود.

زیستگاه کبک

کبک ها دوست دارند در دره ها و جاهای سخت و ناهموار و در مناطق کوهستانی زندگی کنند.می توان ۴ تا ۵ پرنده را با مشاهده کرد ولی در فصل پاییز درگروه هایی ۵۰ تایی هم دیده می شوند. در حالت طبیعی این پرنده ازحشرات و علف ها و نیز از گیاهان و دانه های آنها تغذیه می کنند که معمولا با نوک زدن ممکن است مقداری سنگ ریزه هم ببلعد. ساختن آشیانه شان بر حسب ارتفاعات مناطق جغرافی قابل تغییر است ولی در حالت معمولی از اردیبهشت تا تیرماه و گاهاً تا اواسط فصل تابستان به تاخیر می افتد. کبک ها آشیانه ساده خود را روی زمین و در زیر یک درختچه و یا صخره می سازند. آنها در زمان صبح و بعد از ظهر روی زمین می چرند.

زیستگاه کبک

جالب است بدانید که این پرندگان کوچ نمی کنند و در فصل های سرد و گرم فقط منطقه ارتفاعی محل سکونت خود را تغییر می دهند. شب هنگام لابه لای بوته ها و درون صخره ها می روند و کبک های نر به صورت مداوم از قلمروشان محافظت می کنند. کبک ها در حالت های بخصوص از صداهای خاص استفاده می کنند ؛ مثلا به هنگام جفتگیری، صدای جنسی بکار می برند و وقتی احساس خطر می کنند از صدهای هشداری یا جنگی استفاده می کنند و با توجه به میزان خطر ممکن است سریع به سوی حواشی بالای کوهستان بدوند و یا در سراشیبی ها و مسیرهای کوتاه پرواز کنند. کبک یک پرنده پر سر و صدا و اجتماعی است.

  • دستگاه جوجه کشی هواباتور